От Лара Брайдън

Терминът “естрогенова доминантност” е едновременно реален, но и не много полезен.

Има и по-добри начини да се дискутира естрогено-прогестероновия баланс.

Нормално е да нямате прогестерон през първите 2-3 седмици на вашия цикъл и това не е естрогенова доминантност. Вие произвеждате естроген почти всеки ден, а прогестерон – само между 10 и 14 дни след като овулирате. Ако имате по-дълъг цикъл, тогава произвеждате естроген поне в 3 седмици, без да има наличен прогестерон и това е напълно нормално. Например, при 35 дневен цикъл, можете да очаквате пик на прогестерон едва на 21 ден.

Никакъв прогестерон е различно от нисък прогестерон. И всичко е въпрос на овулация. Основната причина дори да тествате вашия прогестерон е само да разберете дали сте овулирали през настоящия месец. Единствения значим резултат за прогестерон е кръвен тест направен 10 дни преди идването на цикъла (или на 7 ден след доказана овулация). След като ви дойде цикъла, избройте 10 дни назад и вижте дали тестът е направен в правилното време. Прогестеронът тестуван в тези дни трябва да бъде поне 1,8 ng/mL или 5,5 nmol/L. Ако прогестеронът е под тези стойности, най-вероятно през този месец не сте имали овулация. Проблемът тук не в прогестеронов дефицит, а в ановулаторния цикъл (цикъл без овулация). Най-честата причина за липса на овулация е синдром на поликистозните яйчници (PCOS) или задържане на фоликул (LUF syndrome).

Ако прогестеронът тестуван в тези 10 дни, които коментирахме по-горе е малко над тези стойности – 1,8 ng/mL или 5,5 nmol/L, това наричаме нисък прогестерон. Бъдете внимателни в интерпретацията на прогестеронов дефицит, защото можете да имате нисък резултат точно в този месец ако изследването е хванало ниското ниво на 90-мин. пулсация на прогестерона. Затова е нужно прогестеронът да се изследва поне в рамките на 2-3 поредни месеца, за да се направят заключения.

Симптомите на прогестероновия дефицит включват предменструално зацапване или кафеникаво кървене, ПМС, напрежение и болезненост в гърдите, тежък и обилен цикъл, акне, косопад, предменструални мигрени и др. Ако изпитвате хроничен прогестеронов дефицит, предприемете мерки за подобряване качеството на вашите яйцеклетки и може би помислете за прием на биоидентичен прогестерон под формата на капсули или крем. Натуралния прогестерон макар и приеман отделно се възприема добре от тялото, тъй като формулата му е същата като на този, произвеждан естествено от тялото. Биоидентичен прогестерон обикновено се извлича от стероли на див ям (Dioscorea villosa), който има доказано балансиращ ефект върху хормоните. И помнете, че в противозачатъчните таблетки няма никакъв прогестерон, а прогестин – химично добит вид прогестерон.

Прогестеронът влияе благоприятно върху вашите гърди и матка, затова се счита, че е съществен за репродукцията и менструалния цикъл. Освен това обаче, той оказва благотворно влияние и върху мозъка, имунната система и ензимите за детокс. Прогестеронът прави много повече освен за вашият фертилитет, като подхранва, успокоява, енергизира, оздравява и отпуска вашето тяло.

Естрогенът е също благотворен хормон – влияе добре на кожата, настроението, мозъка, червата, имунната функция и сърцето. Естрогенът също помага да се поддържа здравословно тегло, поради ползите му за мускулите и инсулиновата чувствителност. Липсата на естроген при жени в менопауза често води до покачване на теглото. Трябва също да отбележим, че естрогенът не създава мазнините в коремната област, а тестостеронът.

Естрогенът не е само един хормон, той може да бъде много различни неща:

–          Естрадиол – основният и най-добрият хормон в тялото ни, който се произвежда от яйчниците ни

–          Естрон – произвеждан от мастните клетки в тялото ни, и т.нар естрогенни метаболити от чревни бактерии

–          Ксеноестрогени или т.нар. endocrine disrupting chemicals (EDCs), които са токсини и химикали от заобикалящата ни среда, които се държат като естрогени. Естрогените в противозачатъчните таблетки са също ксеноестрогени (етинилестрадиол)

–          Фитоестрогени – съдържат се в някои растения и обикновено имат анти-естрогенен ефект при младите жени.

Колко естроген е нормално да имате?

Нормално е почти да нямате естроген в първите няколко дни от цикъла си. След това той се покачва и прави пик малко преди овулация, като нивата му следва да бъдат поне 80 pg/mL или 300 pmol/L, и не повече от 270 pg/mL и 1000 pmol/L.

Какво причинява естрогеновия излишък?

Ще обърнем внимание на три много сериозни, но често пропускани състояния и процеси.

1.       Разстроен метаболизъм или детоксикация

Всички естрогени, вкл. и ксеноестрогените, би следвало да се детоксикират в 2-стъпков процес чрез черния дроб и червата. В първата фаза има т.нар. чернодробна конюгация, която изисква намесата на Б витамини, селен и аминокиселината глицин. Тази конюгация може да се наруши от ксеноестрогените и от алкохола, ето защо употребата на алкохол често се свързва с високи нива на естроген в тялото и завишен риск от рак на гърдата.

В стъпка 2 прихванатия вече от черния дроб естроген, отива в червата, където той трябва да напусне тялото. Когато имаме нормален микробиом, с добри чревни бактерии, те асистират в пренасянето и изхвърлянето на излишния естроген. И точно обратното-когато в червата има нарушена микрофлора, средата възпрепятства естрогеновия метаболизъм и създава един ензим, който реактивира естрогена и той се реабсробира обратно в тялото ни, чрез т.нар ентеропатична рециркулация (рециркулация черва-черен дроб). Това в крайна сметка резултира в естрогенов излишък. Ето защо приемът на антибиотици може да влоши това състояние и да води до системно тежък ПМС.

2.       Хистаминова непоносимост

В повечето случаи когато се дискутира естрогенова доминантност, това има отношение към мастните клетки в тялото и реакцията на хистамините. Естрогените стимулират мастните клетки да отделят хистамини и да регулират т.нар ДАО ензим, който чисти хистамина. В същото време хистамина стимулира яйчниците да произвеждат повече естроген. Крайният резултат е един порочен кръг: естроген->хистамин->естроген->хистамин и т.н. и т.н.

При много жени естрогеновия излишък се регулира като се вземат марки да се намали хистаминовата чувствителност. Основните хистаминово стимулиращи храни са алкохол и млечни продукти.

3.       Хиперсензитивитет на рецепторите

Т.нар рецептори на естрогена се намират в мозъка, червата, щитовидната жлеза и мускулите. Те се стимулират от естрадиола, но също така и от реабсорбираните естрогени и ксеноестрогени. Тези рецептори могат да бъдат по-малко или повече чувствителни, в зависимост от различни фактори. Рецепторите биват по-чувствителни в присъствието на хронични възпалителни процеси в тялото или хистамин. И те стават още по-чувствителни при липсата на достатъчно йод в организма. Рецепторите биват по-малко чувствителни когато са защитени от приема на фитоестрогени от зенечуци, ядки и бобови растения.

Как да намалим излишния естроген?

1.       Избягвайте млечни продукти (предимно краве продукти) и приемете мерки за намаляване на хистамина

2.       Намалете приема на алкохол, за да насърчите здрав метаболизъм и детоксикация на естроген

3.       Яжте повече зеленчуци за да подмогнете чернодробната конюгация, да подхранвате нармален чревен микробиом, и да защитите естрогеновите рецептори чрез фитоестрогените

4.       Избягвайте прием на антибиотици, за да поддържате здрава чревна микрофлора

5.       Намалете влиянието на ксеноестрогени, като пластмаса, битова химия и пестициди в храните.

Превод: Мария Георгиева

Източници:

The Ups and Downs of Estrogen. Part 2: Estrogen Excess

Why I Don’t Use the Term Estrogen Dominance

Roadmap to Progesterone

Photo by Bekir Dönmez on Unsplash