0888 27 77 45 info@endometriosis.bg

От Joni Sweet/Медицинско ревю от Wendie Trubow, M.D., MBA

 

От кръвта и подуването до крампите и смяната на настроенията, менструацията може да е предизвикателно време от месеца. Много от нас се чувстват извън строя преди и по време на цикъл. Иска ни се да можем да прекараме седмицата, взимайки си горещи вани и изглеждайки наведнъж всички епизоди от любим сериал. За съжаление, не разполагаме с възможността да се скрием от света всеки път, когато се сблъскаме с менструацията – има обаче някои добавки, които биха могли да направят цикъла далеч по-поносим.

Добавките на растителна или минерална основа показват обещаващи резултати в борбата с подуването, изпадането в негативни настроения или за облекчаване на болезнените крампи. Винаги е добра идея първо да разговаряте с лекаря си преди приема на каквито и да е добавки. Днес разглеждаме 5, които бихте могли да обсъдите със своя доктор в случай, че търсите начин да облекчите менструацията си.

 

Магнезий

 

Имате ли крампи по време на цикъла си? Обширно изследване показва, че магнезият би могъл да помогне при дисменорея (медицинският термин за болезнена менструация).*

*Изследване през 2017г., посветено на употребата на магнезий в гинекологията открива, че минералът е подчертано по-ефективен при облекчаването на болките, отколкото плацебо, в две от три контролни групи, докато допълнително отворено поручване показва, че магнезият действително помага при борбата със симптомите.

Менструалните болки са само един от симптомите, при които магнезият може да помогне. Друго изследване показва, че регулярното ежедневно приемане на магнезий за 12 седмици е довело до спад от 41,6% в честотата на менструалната мигрена – откритие, което се повтаря и в друго изследване, което проучващите анализират.

Магнезият помага и при облекчаване на симптомите, свързани с ПМС, според друго обширно изследване, включващо плацебо-контролирана група от 32 жени. Следва да се споменат определени видове магнезий – като магнезиевия глиценат например – които спомагат за по-дълбок и спокоен сън – нещо, което би могло да бъде проблем при менструация.

Прочетете и: 8 начина, по които магнезият повлиява хормоните. 

 

Омега-3 мастни киселини

 

Омега-3 мастните киселини, откривани в храни като риба, ядки и ленено семе, са свързани с множество подобряващи здравето предимства – понижен риск от сърдечни проблеми, спомагане на развитието на новороденото, понижен риск от рак на гърдата.

Изследвания също показват, че приемът на омега-3 добавки може да облекчи менструацията. Датско изследване, което наблюдавало 78 жени с дисменорея за срок от три менструални цикъла, открива, че тези, които са приемали богато на омега-3 рибено масло, забелязват значително понижаване на дискомфорта и неспособността да се заемат с ежедневни дейности, в сравнение с групата, приемала плацебо. Това откритие подкрепя и доказва други две изследвания, проведени в края на 90-те години – едното е проследило 181 жени, а другото се е фокусирало върху 42 непълнолетни момичета – и в двата случая резултатите по отношение на облекчаване на менструалните болки след прием на омега-3 са сходни.

Вижте също и: Подуването по време на цикъл и как да се справим с него.

 

Витекс (върбови зърна)

 

Витексът – плодовете на върбовото дърво (Vitex agnus-castus), откривано в Централна Азия и Средиземноморието, има дълга история в използването за грижа за репродуктивното здраве. (Бел. прев. – на английски растението обвързва името си с думата chastity, значеща целомъдрие – през Средновековието се е използвало от монасите за потискане на сексуалното желание). Съществуват някои интригуващи доказателства, подкрепящи дългогодишната употреба на билката с цел облекчаване на симптомите на ПМС.

През 2013 г. системен анализ на 12 рандомизирани клинични проучвания на витекс и проблеми с женската репродуктивна система, откриват, че витексът е ефективен за намалянето на симптомите на ПМС при седем от осем случая. Проучванията включват различен брой, между 55 и 120 участници с ПМС симптоми, за период между 3 и 12 месеца. След приема на доза от средно по 40 мг витекс дневно, участниците наблюдават подобрение при симптоми като подуване, депресия, нервност, болка в гърдите и раздразнителност.

 

Джинджифил

 

Съществуват много цветущи изрази, обозначаващи обилната менструация. Обикновено няма място за притеснение от медицинска гледна точка, но нека бъдем откровени: не е най-приятното усещане на света. За щастие, джинджифилът би могъл да помогне за регулирането на менструалното течение.

В проучване през 2014г., група от 92 момичета в гимназиална възраст с обилна менструация взимат или джинджифил като добавка, или хапче плацебо за период от шест последователни месечни цикъла. Резултатите показват, че тези, взимащи джинджифил, отбелязват значително намаляне на менструалното течение. Важно е да отбележим също, че джинджифилът помага при болезнените крампи. Системен анализ от 2015 г. на седем проучвания на приема на джинджифил при дисменорея, намира доказателства, че взимането между 750 и 2000 мг джинджифил на прах в началото на менструалния цикъл би могло да облекчи болките.

 

Гинко билоба

 

Подобните на ветрило листенца на гинко билоба – един от най-старите оцелели растителни видове, съдържат мощни антиоксиданти и терпени, които биха могли да помогнат при облекчаването на възпалителни процеси, подобряването на кръвната циркулация и облекчаването на стреса. Учените все още изучават древното растение, но ранни проучвания показват, че гинко билобата би могла да бъде полезна за прием и при менструация.

В проучване от 2009 г., в което 85 студентки взимат или 40 мг екстракт от гинко билоба три пъти дневно от 16-ия ден на месечния си цикъл до 5-ия ден на следващата менструация, или плацебо, се открива, че приемът на билката облекчава физическите и менталните симптоми на ПМС при средно един на четирима участници (в сравнение такъв резултат се наблюдава при по-малко от 9% от плацебо групата). Според учените са необходими още изследвания, за да се определи най-добрата дозировка и продължителност на лечението, но и на този етап открията са обещаващи за употребата на гинко билоба при менструация.

Прочетете и: 5 храни, които подобряват фертилитета и продукцията на прогестерон.

 

Заключение

 

Продължават проучванията, касаещи добавките за менструално здраве, но изследванията показват, че приемът на магнезий, омега-3, витекс, джинджифил и/или гинко билоба би могъл да облекчи някои симптоми. Напомняме, че добавките, дори и тези с естествен произход, биха могли да повлияят на усвояването на други приемани лекарства – ето защо е препоръчително да разговоряте със своя лекар преди добавянето на каквото и да е към режима си. Като допълнение отбелязваме, че приемът на тези добавки действа най-добре в комбинация със здравословен начин на живот: избягване на въглехидрати и захар, осигуряване на достатъчно почивка, ограничаване на стреса и правенето на физически упражнения.

 

Превод: Деница Кисимова

Източник: https://www.mindbodygreen.com/articles/5-supplements-that-can-help-with-period-symptoms

Photo by Megumi Nachev on Unsplash