0888 27 77 45 info@endometriosis.bg

Май е свeтовния месец на менталното здраве. Във фондацията всеки ден се уверяваме, че то е от съществено значение за здравето като цяло и постоянно работим за да ви дадем повече информация и възможности да си помогнете в тази посока. Можете да се свържете с някои от специалистите, с които работим, да гледате уебинари по темата или да прочетете наличните статии за психологическите аспекти

 

Статията е публикувана първоначално в сп. „Искам бебе“, бр. 9.

 

В следствие на глобалната пандемия с COVID-19, проучвания в голям брой държави съобщават за ръст на случаите на депресия и тревожни разстройства. Страхът от заразяване, от загубата на близки или роднини, карантината и ограничаващите мерки, икономическата криза вследствие на пандемията, имат тежки последици върху психичното здраве на голяма част от населението.

 

Ендометриозата от своя страна пък е заболяване, което носи на жените широк спектър от емоции и нерядко е съпътствано от психични проблеми (депресия, тревожност, паник атаки, суицидни мисли и др.). 

 

Първоначалната диагноза обикновено е натоварена с шок и страх от възможните последствия за живота и бъдещето на жената – от една страна перспективата да живееш с неизлечимо и непредсказуемо хронично заболяване, от друга страна, потенциалните загуба или намаляване  на репродуктивните способности. 

 

За много от жените самото получаване на диагноза “ендометриоза” може да се окаже път, изпълнен с препятствия, поради това че симптомите съвпадат с тези на други заболявания, което я прави трудна за диагностициране. Това  води до чувство за несигурност и страх от неизвестността. Единствения категоричен начин за поставяне на диагноза ендометриоза е операцията, което също буди много и различни емоции в жените, свързани със страха от самата операция, страха от загуба на някой от репродуктивните органи, че може да се окаже рак или друго по-сериозно заболяване, че операцията може да не помогне, че лекарите няма да открият причината за болката или няма да успеят да я отстранят. 

 

Страхът от ендометриозни болкови кризи също се оказва често срещан. Това води до прекомерно планиране на всеки детайл от живота, така че важните планове и събития да не попаднат в дните от месечния цикъл или овулацията на жената. Понякога болката е непредсказуема и се появява в най-неподходящия момент, което може да доведе до отмяна на социални ангажименти, загуба на връзки, невъзможност за справяне с работата и разочарование от самата себе си. 

 

Самото осъзнаване, че жената страда от заболяване, за което няма лечение може да доведе до криза на идентичността, скръб, тъга поради загубата на предишната идентичност.

 

Самотата е друг нюанс от спектъра на емоциите на жените с ендометриоза. Болката е самотно изживяване, често жените се изолират в продължение на дни, докато преминат кризите. Освен това, жените с ендометриоза често срещат неразбиране от страна на своите близки, приятели, семейства, работодатели и др. Заболяването все още не е достатъчно познато в обществото и за голяма част от хората е непосилно да си представят през какво минават жените, които страдат от него. 

 

Болките при полов контакт са често срещани при жените с ендометриоза и нерядко водят до невъзможност за интимност. Това има своето отражение върху връзките и понякога е причина за техния разпад, за трудност при започването на нови връзки или страх от обвързване. 

 

Ендометриозата е заболяване, което атакува репродуктивните органи на жената, които са свързани с усещането за женственост. Особено в случаите, когато жената има проблеми със забременяването вследствие на ендометриозата, това може сериозно да повлияе по негативен начин нейната цялост като жена, да намали самооценката ѝ и чувството ѝ за значимост. Все пак живеем в общество, в което все още значимостта на жените се измерва в голяма степен с това дали са успели да създадат семейство с деца.

 

Жените с ендометриоза често биват подлагани на хормонални терапии с цел спиране или забавяне на развитието на заболяването. Понякога хормоналните лекарства водят до задълбочаване на симптомите на вече съществуващ психологичен проблем или дори до отключването на такъв (напр. депресия, тревожност, паник атаки, суицидни мисли и др.)






Профилактика на психичните проблеми, свързани с ендометриозата:


  • Полагайте грижи за себе си и се старайте се да спазвате определена структура, дори и в свободното си време. 

Преди всичко е важно да полагате грижи и за физическото, и за психическото си здраве. Болката може да е една от причините за депресивните състояния и затова всичко което ви помага да се справите с нея и да я държите под контрол, е важно. Всеки малък ритуал от ежедневните грижи за себе, който намалява болката е от огромно значение и за психичното здраве. Освен това не бива да забравяте за задоволяването на базовите си потребности, като достатъчно сън, домашно приготвена храна, приемане на достатъчно течности, физическа активност, прием на задължителни медикаменти и т.н. 

На пръв поглед може да изглежда, че структурираният дневен ритъм е труден за спазване, предсказуем, лишен от спонтанност. Но в действителност всеки който страда от хронична болка, в известна степен има нужда от предсказуемост в ежедневието си, като част от стратегията за справяне с болката и за намаляване на негативните ефекти от заболяването върху социалния живот. 


  • Прекарвайте повече време с близки и приятели.

Един от начините да се преборим със самотата и депресивните мисли е като сме заобиколени от приятна компания и се чувстваме в защитена среда. Близките и приятелите са тези, които могат да ни дадат нужната подкрепа. Особено ако тяхната нагласа е позитивна и проявяват разбиране към състоянието ни.


  • Опитайте се да бъдете по-често сред природата.

Сред най-приятните занимания, с които можем да подобрим психичното си здраве и да се заредим с положителна енергия, са ежедневните разходки. Те имат успокояващо действие, намаляват нивата на стреса, подобряват настроението и ни карат да се чувстваме по-жизнени и енергични. Зеленината, песента на птичките, полъха на вятъра и свежия въздух действат освежаващо и зареждащо. За още по-силно свързване с природата, някои хора прилагат т.нар. “заземяване”  – ходене с боси крака по тревата. 


  • Прекарвайте повече време с домашния си любимец

Научно доказано е, че времето, прекарано с домашния любимец повишава нивата на серотонин и допамин в тялото ни. Стопаните на домашни любимци много по-рядко страдат от депресия и високо кръвно налягане. Ако обичате животните и все още нямате домашен любимец, помислете за възможността да си вземете такъв. Грижата за друго живо същество помага за осмислянето на ежедневието и носи радост. 


  • Практикувайте спорт в свободното си време 

Научно доказано е, че физическата активност намалява стреса. При спорт тялото ни произвежда повече от хормоните на щастието, в следствие на което се подобрява настроението, притъпява се чувството на болка и се повишава самочувствието на човек.


  • Запълване на времето с приятни занимания

Всяко нещо, което ви носи удоволствие би могло да ви помогне да се откъснете от негативните мисли. Четене на книги, гледане на филми, артистични занимания, творческо писане, водене на дневник, онлайн курсове и придобиване на нови умения и знания – всичко, което ви носи някаква наслада може да ви помогне за подобряване на настроението.


  • Станете част от общността от жени с ендометриоза

Жените с ендометриоза често имат усещането, че са сами и единствени в болката си. Това чувство може да има смазващ ефект върху психиката им. Срещата със “себеподобни” намалява усещането за самота и им предоставя защитено пространство, в което свободно могат да говорят за симптомите си без да бъдат осъждани и най-вече – да получат разбиране, съвети и емоционална подкрепа. 

 

  1. При необходимост – потърсете професионална помощ.

Дори и хората, които нямат установен психически проблем, понякога срещат трудности в справянето с различни емоции. 

Ако изпитвате непреодолими трудности да се справите, не забравяйте, че винаги можете да се обърнете към професионалист (психолог, терапевт). Най-трудната и най-важната крачка е осъзнаването и признаването пред себе си, че имате нужда от помощ. За да има реален ефект от терапията, се изисква да сте готови да ѝ се посветите и да вложите много усилия в съвместната работа със специалиста. Но ако успеете да направите тази крачка, несъмнено ще има множество ползи за психическото ви здраве. Освен преработването на стари травматични събития и получаването на различна гледна точка, психологът/терапевтът би могъл да ви помогне в изграждането на практически умения за справяне в бъдещи стресови ситуации, повишаване на самооценката, овладяване и приемане на емоциите и много други. 

 

Автор: Катерина Иванова