0888 27 77 45 info@endometriosis.bg

Ако сте постоянно уморени или изтощени, не сте сами, защото хроничната умора или постоянната умореност е често срещан симптом на ендометриозата. Този тип умора не е същата като острата умора, която може да бъде описана като нормална реакция при физически или умствени натоварвания, които ще отзвучат след почивка. Хроничната умора е непропорционална на упражняваните дейности и не се влияе от почивката.

Защо се случва това?

Смята се, че свръх умората е резултат от хронично нискостепенно възпаление. Съществуват връзки между много видове възпалителни заболявания като ендометриоза, автоимунни заболявания и рак, и повишаване на плазмените цитокини. Има няколко причини, поради които възпалението може да причини умора.

ПРОМЯНА В ЕНЕРГИЙНОТО ПРОИЗВОДСТВО

Възпалението създава увеличаване на необходимостта от бързо производство на клетъчна енергия за имунните клетки и за да задоволят тази нужда, те преминават към аеробна гликолиза за производство на енергия, която е по-малко ефективна. Постоянната аеробна гликолиза обаче може да доведе до намаление в хранителните вещества и по-малко налична енергия за други системи в тялото с отклонена енергия за поддържане на имунния отговор. Проучванията при животни също показват, че индуцираното възпаление с прилагането на липополизахарид (LPS) предизвиква поведенчески промени като намалена мотивация. LPS са бактериални ендотоксини, които участват в провъзпалителния отговор и растежа на ендометриозата.

ПО-МАЛКО ЕФЕКТИВНО ПРОИЗВОДСТВО НА ЕНЕРГИЯ И СВОБОДНИ РАДИКАЛИ

Производството на енергия може също да се повлияе поради намалено усвояване на глюкоза от клетките, намалявайки функционирането на митохондриите, които произвеждат аеробна енергия. За да компенсира, тялото увеличава липидния и протеиновия метаболизъм за производството на енергия, обаче липидният метаболизъм е бавен процес и не е в състояние да отговори на бързите енергийни нужди и разчитането на протеиновия метаболизъм компрометира другите му функции. Възпалението също причинява увеличаване на свободните радикали, които могат да бъдат вредни за митохондриите, допринасяйки за митохондриална дисфункция.

СТРЕС И СЪН

Възпалението може също да повлияе циркадните ритми и съня. Тези промени са свързани с умората и могат да доведат до неправилно функциониращ циркаден ритъм. Също така се смята, че хроничният стрес е свързан с намалена способност на хормоните на стреса да регулират възпалителния отговор, следователно това е друг двигател на хроничната умора.

 

КАК ДА ПОДОБРИТЕ НИВАТА НА ЕНЕРГИЯ, АКО ИМАТЕ ЕНДОМЕТРИОЗА

Следването на правилната диета и извършването на някои промени в начина на живот ще подкрепят вашите енергийни нива и ще помогнат да държите възпалението под контрол:

  •       Следвайте противовъзпалителна диета, богата на антиоксиданти; Средиземноморската диета е отличен пример. Въпреки това много жени с ендометриоза се нуждаят от по-подходяща диета и може да се възползват от изключването на продукти, като храни с високо съдържание на глутен и/или краве млечни продукти. Ако имате непоносимости към определени храни или подозирате, че имате, е добре да посетите лекар или специалист по хранене, който ще разработи персонализирана диета и ще отговори на въпроса защо имате реакция към определени храни след направени изследвания;
  •       Опитайте да взимате за известно време добавка CoQ10. Ензимът участва в производството на енергия и също е антиоксидант. Добре е коензима да е под формата на убиквинол, тъй като е по-добре усвоим от тялото. Други хранителни вещества, които могат да помогнат са: магнезий, В6, цинк, витамин Е и С, рибено масло, куркумин и N-ацетил цистеин.
  •       Редовната медитация и релаксация може да помогнат за управление на болката и настроението, както и да повлияят положително тревожност и депресия, но също така могат да подобрят качеството на съня. Опитайте медитация два пъти на ден, веднъж сутрин и веднъж следобед, особено когато забележите, че енергийните ви нива започват да спадат в ранния следобед. Започнете с 5 минути, а след това пробвайте да удължите до 10 минути.
  •       Правете редовни почивки и движете тялото си през целия ден. Опитайте (дори ако това е всичко, което можете да направите) разходка до кухнята или да се изправите и разтегнете няколко пъти, да клекнете и да наведете тялото напред.
  •       Пийте много вода. Дори лекото обезводняване може да причини умора, а пиенето на вода има множество други предимства, като подпомагане извеждането на нежелани отпадъци от тялото.

Умората не е свързана само с ендометриоза или възпаление. Тя може да бъде симптом на редица други състояния. Ако имате постоянна умора, която повлиява сериозно начина ви на живот, винаги е най-добре да се консултирате първо с лекаря си.

Превод: Мария Георгиева

Източник: https://thehealingyogi.com/fatigue-and-endometriosis/

Photo by Sandra Wattad on Unsplash