0888 27 77 45 info@endometriosis.bg

Автор: Ваня Стойчева

Грижа за мен… от много години това се беше превърнало в табу. Все има неизпълнени задачи, все за нещо тичаш, все някъде гори … Но не се замисляш, че зад гърба ти гори и в собствения ти двор… Твоя храм, твоето тяло е в пламъците на постоянно възпаление и повтарящи се всеки месец болки. Болки до степен да си мислиш, че няма да оцелееш при следващата вълна… Звучи ли ти познато? Ако е така, може би моят път от болката до спокойствието и равновесието, ще ти помогне да намериш посока. Затова го споделям и ще продължа да го споделям, защото знам какво е да си сама в агонизиращите моменти и да си мислиш, че това е нормално и да си мислиш, че нищо не зависи от теб.

Аз съм с ендометриоза от 17 годишна, официално диагностицирана при лапароскопия, когато бях на 30. През тези години спиралата на болката се движеше стремително нагоре. Последните две години преди операцията преминаха и под знака на неуспешни опити за забременяване. През годините, на принципа проба и грешка, изпробвах много режими на хранене, детоксикация, билки и добавки без особен успех. Избрах да се оперирам в болница във Виена при лекар, който беше специалист в тази област.

Никога няма да забравя първия си цикъл след операцията. Нямаше болка. Никаква. Спомням си, че тогава се запитах „Това ли всъщност е нормалното?“ И оттогава не съм спряла да търся, да уча, да откривам отговори на въпроса „Как мога да си помогна сама, за да запазя това „нормално“?“.

 

Храната

 

Започнах от храненето, това е и първото нещо, което много жени с ендометриоза променят. Ако се замислим, съставките на храната ни са едно от малкото неща, с които тялото ни има толкова интимен контакт – директно с лигавиците на вътрешните ни органи и с такава честота – средно три пъти на ден.

След много промени в режима ми на хранене в последните години се придържам към средиземноморски тип диета. Тя включва много голямо количество сезонни, местни зеленчуци и плодове, ядки, тахани, студенопресовани масла, цели зърнени храни, домашни яйца, риба и много и различни подправки. Като течности включвам много билкови чайове и много вода, топла или на стайна температура. Предишните ми проблеми със стомаха и червата са в миналото. Няма подуване, няма болки. И това ме стимулира да продължавам да спазвам такъв режим на хранене.

 

Йога

 

Междувременно открих йога. Практиките ми помогнаха да премина през някои трудни в емоционално отношение периоди и постепенно движението и медитацията се превърнаха в част от ежедневните ми ритуали. Йога асаните, в комбинация с осъзнатото дълбоко дишане, алкализират кръвта, разтягат мускулите и отпускат блокираните места, помагат за предотвратяване и облекчава състоянието при сраствания.

Същевременно медитацията е време да успокоя ума си, непрестанно подскачащ в различни посоки и да дам пространство на мислите си просто да бъдат. Време, когато да си позволя само да наблюдавам, без да участвам. Практика, която с времето се научаваш да прилагаш и в ежедневни ситуации. При мен има много ясна симптоматика свързана директно с менструалния ми цикъл, когато съм под стрес или реагирам емоционално на нещо. Тези практики ми помогнаха да променя реактивността си. Не да потискам или да се опитвам да попреча на емоцията да възникне, а просто да наблюдавам, без да бъда въвлечена емоционално.

 

Студ

 

Студен душ и методът на Вим Хоф… Аз съм толкова зиморничав човек, че ако преди няколко години някой ми беше казал, че ще си взимам студен душ всяка сутрин, щях да го сметна за напълно луд. Методът на Вим Хоф дойде при мен по няколко различни пътеки, а съм забелязала, че когато в живота ми започне повтаряемо да се появява една и съща информация от различни източници, явно е време да проуча нещата.

Така преди повече от две години започнах постепенно да завършвам сутрешния си душ с по-студена и по-студена вода. От тогава го практикувам редовно и до сега. Студения душ активира кафявата мастна тъкан в тялото ни, която генерира топлина и подпомага отслабването. Има изследвания върху самия метод, които показват, че въздейства благоприятно върху имунната система, върху възпалението и болката. А фокусът, който развиваш в студа, не може да се сравни с никой друг метод, който съм изпробвала.

 

Етерични масла

 

Етеричните масла се появиха в живота ми първо в търсене на решение на упорит кожен проблем, който не се влияеше нито от начин на хранене, нито от добавки, нито от кремове и мазила от аптеката. Ароматите събрани в тези малки шишенца ме очароваха много силно и постепенно започнах да научавам свойствата им и да ги прилагам и за други проблеми. Както казва народът „За всяка болка има билка“ и етерично масло. 😉

Освен противовъзпалителни, етеричните масла могат да помогнат за справяне с депресивни състояния, могат да намалят силата на болката и на маточните контракции, могат да повлияят положително хормоналния баланс в тялото. Постепенно пред мен започна да се разкрива цял нов свят, една природна аптека и множество начини за приложението ѝ.

 

Женска парна баня

 

Един от тези методи е и една древна „новост“, за която научих съвсем случайно. Женската парна баня или „парилка“ преди години е използвана за лечение на женски проблеми в района на Родопите. Усетих благотворното и въздействие още при първото ползване и от тогава я включвам във вечерния си ритуал за грижа за себе си, винаги, когато имам възможност. С нея, с помощта на топлина, билки и различни етерични масла, добавени в отварата могат да се повлияят множество женски проблеми, в това число и ендометриоза. Помага изключително много за отпускане на мускулите в малкия таз и облекчава болката при сексуален контакт, която е често срещана при жени с ендометриоза.

Храната, йога практиките, студения душ, етеричните масла и женската парна баня са неразделна част от ежедневието ми от години. Вече знам, че ендометриозата е приятелка до живот. Дали приятелка или враг, някои биха поспорили с мен. Но аз избирам да се сприятеля с нея. Така аз приемам и признавам съществуването ѝ, а тя не ме тормози с депресивни състояния и болки. Когато се случи да се върна към предишния задъхан начин на живот и да забравя за себе си (и за нея), тя леко ми напомня за присъствието си, за да вляза в пътя. Както казва Опра Уинфри „Животът ще те потупва по рамото, докато не те срита в задника.“. Е, същото важи и за ендометриозата. Но аз вече съм се научила да усещам и леките потупвания по рамото, за да не се стига до ритника.

 

Но аз вече съм се научила да усещам и леките потупвания по рамото, за да не се стига до ритника. 

 

И все пак пътят продължава. И всеки ден е едно ново начало и възможност да сложа приоритет на себе си и на собственото си здраве. Направи го и ти, защото за да имаш възможност да даваш, трябва първо твоята чаша да е пълна, пълна със здраве, любов, търпение, спокойствие, уравновесеност и щастие.   

 

В случай, че искаш да прочетеш повече за някои от споменатите методи:

Наръчник за прилагане на холистичния подход при лечение на ендометриоза – Ана Димитрова

Основни точки от уебинара „Депресия и хранене – Ваня Стойчева

Храната и емоциите – Илияна Матова

Йога практики от Self-Mastery Academy

Методът на Вим Хоф – официален сайт

Анна Грозданова е сертифициран инструктор по методът на Вим Хоф и жената, влизала под най-много водопади в България

Парната баня на Нежно биле

Етеричните масла – древното лекарство – д-р Джош Акс