0888 27 77 45 info@endometriosis.bg

Автори: Рут Шубърт и Александра Дигълс, физиотерапевти 

 

Движение за подобрение – ползите от упражненията при ендометриоза

 

Ендометриозата е сложно заболяване, като болката е един от основните му симптоми. Лечението и на двете е трудно, но има една възможност за лечение, която постоянно показва обещаващи резултати и това е движението. Упражненията са отлична форма на лекарство, което защитава от редица заболявания и здравословни проблеми. Затрудненията при някои жени с ендометриоза идват от това, че упражненията могат да имат странични ефекти, които най-често се проявяват като пристъп на болка. Да се разберат ползите от упражненията при ендометриоза може да подейства мотивиращо, най-вече за определянето на вида, интензивността и продължителността на упражненията, които работят най-добре за вас. Няма универсално лечение за ендометриоза и упражненията не правят изключение. 

 

Ползите от упражненията за овладяване на ендометриоза:

 

1.Могат да подействат обезболяващо – когато тренираме, тялото ни освобождава химикали, които ни карат да се чувстваме добре, като намаляват усещането ни за болка. Скорошно, рандомизирано, контролирано проучване установява, че жените с ендометриоза, които правят по две сесии йога с продължителност 90 минути всяка седмица в  продължение на два месеца, са чувствали по-малко болка ежедневно и са имали подобрено качество на живот, в сравнение с жените, които не са практикували йога. 

2. Могат да имат положителен ефект върху възпалението – ендометриозата е хормонално-зависимо възпалително заболяване. Стойностите на маркерите за възпаление при други състояния като сърдечните заболявания, се намаляват чрез упражнения и на теория биха могли да имат същия ефект и върху ендометриозата. 

3. Могат да подобрят подвижността и да намалят спазмите в тазовото дъно и корема. Често страдащите от ендометриоза имат свръхактивно тазово дъно. Упражнения, които се съсредоточават върху пълния обхват от движения на коремните мускули, бедра и таз, биха спомогнали за отпускането им. 

4. Помагат срещу умора и замъгляване на съзнанието. Швейцарско проучване установява, че жените с ендометриоза изпитват умора два пъти повече от жените без. Също така е възможно да страдат от фибромиалгия или хронична умора, като специалистите посочват, че упражненията са важни и при двете състояния. Всички видове упражнения могат да помогнат за умората, но при някои жени, страдащи от ендометриоза, силно интензивните упражнения могат да влошат състоянието или да предизвикат криза. В такъв случай би било от полза ако разделите упражненията на части през деня. 

5. Могат да помогнат за справяне със запека. Запекът, дисхезията (болка в червата) и подуването на корема са чести симптоми на ендометриоза. Движението доказано подобрява храносмилането и здравето на червата, така че не го забравяйте!

6. Могат да повишат настроението и да спомогнат за справяне със симптомите на депресия и тревожност. Съществуват доказателства, които свързват ендометриозата с повишени нива на депресия и тревожност. Тя може да е придружена с хронична болка, диспареуния (болезнен полов контакт), нередовна менструация, дисфункция на червата и проблемно забременяване. Човешко е да се тревожите как всичко това би се отразило на работата, семейството и връзките ви. Наясно сме, че тревожността и депресията могат да повлияят отрицателно на нивата на болка, което от своя страна да усили стреса и болката да продължи. Упражненията могат да са полезно средство за излизане от този цикъл, чрез освобождаването на ендорфини и осигуряването на моменти на осъзнатост, които да укротят ума, когато е започнал да подивява от стрес. 

7. Имат и толкова много други ползи. Предпазват от рак, диабет, сърдечни заболявания, затлъстяване, деменция, като за начало. Жените с ендометриоза заслужават да се възползват от тези ползи, колкото и всички останали. 

 

Прочетете и: 6 неща, които е добре да знаем за физическите упражнения и ендометриозата



Знаем, че упражненията са важни, но откъде да започнем?

 

Според проучването най-важното упражнение е това, което ви харесва. Ако ви е приятно, ще продължите да го правите. Любимите ви упражнения ще ви носят моменти на радост, което също е добро обезболяващо. Ако това, което обичате да тренирате, ви носи болка, обмислете да поговорите със специалист по физиотерапия на таза или друг специалист, който да промени и нагоди упражненията ви.

Важно е да не прекалявате, особено ако започвате за пръв път или дълго не сте се упражнявали. Продължителната почивка не е полезна при упорита болка, тъй като води до намален мускулен капацитет, което прави движението по-трудно и вероятно по-болезнено. Ако не сте във форма, започнете бавно и надграждайте. Поставяйте си реалистични цели – къде искате да сте и правете стъпки за тяхното постигане. 

 

Да имате ендометриоза може да означава, че ще трябва да коригирате интензивността и продължителността на упражненията през целия си месечен цикъл (ако имате такъв). Може да има седмици, в които усилено да градите атлетизма и силата си и други, в които да изберете по-спокойни и ниско интензивни упражнения. Начинът, по който тренираме през целия цикъл, в добър ден и при на пристъп на болка, вероятно ще се различава, така че гъвкавостта и вслушването в това, от какво се нуждае тялото ви, е важно.

 

Упражненията са чудното лекарство, което всички трябва да приемаме. Дозировката и продължителността са индивидуални и изискат гъвкав подход от жените с ендометриоза. Но ние знаем, че има място за някакъв вид движение всеки ден. Ако имате нужда да съставите план за тренировка се свържете с физиотерапевт или специалист по физиология. Те може да се окажат важни членове на екипа ви за справяне с ендометриозата. 

 

Прочетете и: Ролята на физиотерапията при ендометриоза

 

Превод: Моника Кирякова 

Автори: Рут Шубърт и Александра Дигълс, физиотерапевти 

Оригинален текст: https://www.endometriosisaustralia.org/post/2019/10/27/move-to-improve-the-benefit-of-exercise-for-endometriosis